Boekentip #4: Good to Great

Wil jij ook klantgedreven werken maar je weet nog niet precies hoe? Wij hebben een aantal boeken over klantgerichtheid 2.0 ofwel klantgedrevenheid voor je gelezen en geselecteerd.

Boekentip #4: Good to Great

Jim Collins heeft met Good to Great een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia.

good-to-great-boekentip-klantgedrevenheidUit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even ‘good’ als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden ‘great’. Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes – geen hypes.
Voor al deze bedrijven geldt:

  1. het leiderschap bevindt zich op niveau 5 (dienstbaar);
  2. ze werven de juiste mensen;
  3. ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes;
  4. ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u ’t meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan?;
  5. ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur;
  6. ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief;
  7. ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken.

Lees hier de recencies of koop ‘Good to Great’ van de auteur: Jim Collins

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *